Blog Dragana Radovića

Ko sam ja na društvenim mrežama?

Share

Poslednji dan 10.  Konferencije o internet poslovanju E-trgovina 2010.

social-networkAleksandar Vugdelija, suvlasnik online prodavnice majica Vizioshop, prvi je govornik čiji smo prikaz biznisa koji vodi, i to iz različitih uglova koji dozvoljavaju neke korisne generalizacije, počeli da pratimo trećeg poslednjeg dana palićke konferencije E-trgovina 2010.

Zašto ljudi kupuju i na Intenetu i van Interneta? Odnosno, u ovom momentu, ako postavimo malo šire priču, zašto ljudi ne kupuju?“ Ove dve Vugdelijine rečenice objašnjavaju nit koja ga je vodila dok se obraćao slušaocima u sali, na video streamu i pratiocima zbivanja preko Twittera. (Pokazalo se očekivano da su Internet učesnici imali pred sobom i sliku i govor, a i zapažanja tviteraša, dakle jedan mix koji dozvoljava sasvim pristojno praćenje ne samo ovog predavanja već i događaja u celini.)

I nešto što svakako treba zabeležiti: jedna od uvodnih Vugdelijinih rečenica već je postala svojevrstan moto konferencije, ali i zanimljiva metafora vremena u kojem živimo: Obzirom da ćemo ostatak života provesti u budućnosti…

Zašto ljudi kupuju?

Kad smo pokrenuli prvu verziju prodaju majica preko Interneta na jednoj drugoj adresi napravili smo oko 150 varijanti majica, ali ljudi to baš nisu nešto posebno tražili. To je opet, otvorilo novo pitanje: zašto ljudi to neće da kupuju? Došli smo do zaključka da nešto moramo da menjamo pa smo obrnuli celu priču, otprilike u stilu rečenice: nemojte da pitate kupce nego ako želite da predvidite budućnost najbolje je da je sami kreirate.

Često kupovina nekog proizvoda, da ne kažem uvek, zadovoljava mnoge druge želje. Kupovinom ne zadovoljavamo samo materijalne već i neke emotivne potrebe, kaže Vugdelija.

Šta ljude pokreće u životu? Ljudi žele da budu bogati, ali ono što je duboko u nama je želja da budemo sigurni, da možemo adekvatno da odgovorimo na većinu problema koji mogu da nam se dese u životu.

Dakle, ljudi žele sigurnost, žele da im se dive, da budu poštovani, želimo da budemo uspešni, zdravi.. Ako uspete da aktivirate neki od tih motiva verovatno će i vaša prodaja biti uspešna.“

Vugdelija je iz toga izvukao zaključak da su „sve odluke o kupovini emotivne, čak i one za koje bi smo rekli da su sasvim logične.“

Sa bloga na sajt

Jasna Kamatović, marketing menadžer Positiva, je govorila o kompanijskom korišćenju društvenih medija. Još tačnije, u fokusu njenog izlaganja bila je implementacija strategije nastupa na društvenim medijima, koja je prethodno osmišljena u ovoj firmi.

Zanimljivo je da na sajt Positiva ljudi najčešće dolaze sa korporativnog bloga, a poređenje perioda kada kompanija nije koristila društvene medije sa periodom kada se ušlo u mreže govori da je broj poseta sajtu udvostručen.

Kako su evoluirale komunikacije

Danijela Lalić sa Fakulteta tehničkih nauka iz Novog Sada svoje predavanje imala je pod naslovom Potrebe na društvenim mrežama.

Priča o društvenim mrežama nije starija od 13 godina. Prvi sajt je nastao 97. godine, a ljudska potreba za interakcijom, potreba za prisustvom, potreba za prihvatanjem, „druželjubivi motiv“, psihološki su nosioci na kojima počiva i postojanje i brzi rast društvenih mreža.

Veze na mrežama su latentne ili „slabe veze“ – ne komuniciramo preko mreža sa izuzetno bliskim ljudima koji su iz našeg prvog kruga poznanstava.

Treća stvar odnosi se na fenomen: da li sam ja na društvenim mrežama ono što želim da budem ili sam ono kako bih želela da vi mene vidite?“

Istraživanja pokazuju da se ljudi u svetu društvenih mreža prikazuju drugačije nego u stvarnom svetu. Ne misli se na lažno predstavljanje već na to što ljudi iznose samo svoje pozitivne strane.

Da li ste videli da je neko na društvenu mrežu stavio neku svoju sliku na kojoj je grozno ispao?“ poentirala je Lalićeva ovu tezu.

Kao što je rekao gospodin Vugdelija, ljudi žele da budu mršavi, da budu bogati, zdravi…i takvima se i predstavljaju u ovom drugom svetu“.

Četvrta stvar odnosi se na svest o ambijentu i to je sociološko objašnjenje zašto ljudi imaju potrebu da su na ovim mrežama. Društvena mreža daje izvestan osećaj virtuelne sigurnosti! („povezanost prisustvom“)

To je nešto što bi kompanije trebalo da znaju kada komuniciraju sa svojim klijentima i zaposlenima.

Danas imamo drugačiju situaciju u kojoj ljudi komuniciraju. Poštuje se autoritet mentora, a ne autoritet po funkciji.“

Ono što na ovom blogu možete da očekujete u skorije vreme, ukoliko ste jedan od posetilaca koje zanimaju teme o kojima je bilo reći na E-trgovini 2010. na Paliću, je prikaz panela na temu “Internet i mediji u Srbiji juče, danas, sutra”, kao i članak o predavanju Jelene Jovanović Miss Cybernaut pod naslovom „Internet je seksi: integrisane taktike za web poslovanje“.

Fotografija preuzeta odavde.

2 Comments

  1. Miss Cybernaut

    “ne komuniciramo preko mreža sa izuzetno bliskim ljudima koji su iz našeg prvog kruga poznanstava”
    žao mi je, ovo nije tačno.

  2. NikolinaL

    Lep pregled predavanja Dragane 🙂

    A upravo čitajući tekst zaustih da kažem identičnu stvar koju je Miss Cybernaut napisala – itekako se komunicira sa ljudima iz prvog kruga poznanstva preko društvenih mreža, za mlade je to naročito istina ali i za mnoge od nas malo starijih (i to sve više).

    A ne bih se složila ni sa tvrdnjom da su u pitanju slabe veze, možda je to nekada moglo da se tako okarakteriše ali i privatne i poslovne veze koje se ovim putem ostvaruju mogu da budu itekako čvrste a svakako ih je nemoguće ih sve staviti u isti koš.

Leave a Reply

Ova web stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

© 2024 Novinarska Patka

Theme by Anders NorenUp ↑

%d bloggers like this: