Na Internetu jeftinije i efektnije

Sa Vlastimirom Čobrdom, countri managerom Etargeta o kontekstualnom oglašavanju na Internetu

Vlastimir-CobrdaReklamiranje na Internetu, koje je koliko juče za mnoge bila “tamo neka daleka stvar”, ubrzano postaje deo srpske web svakodnevice. Kovin Ekspres,  u kontaktu sa svojim oglašivačima, sve češće čuje da ih reklama na Internetu više interesuje nego pojavljivanje u štampanom izdanju.

Redakcija lista i sajta zato je i odlučila da serijom tekstova pokuša da prikaže sve mogućnosti koje Internet, kao medij koji “usisava” sve ostale, nudi svima koji su zainteresovani za reklamiranje.

Počećemo intervjuom koji je za naš blog  i list dao gospodin Vlastimir Čobrda, countri manager za Srbiju Etargeta, multinacionalne kompanije koja oglašivačima nudi takozvano kontekstualno oglašavanje na Internetu. O čemu je, zapravo, reč, saznaćete iz razgovora koji je pred vama.

Reklamiranje na Internetu je itekako moguće u malim sredinama jer reklama dopire do svih online korisnika. Pošto kovinska opština sa 40.000 stanovnika spada u male, za mnoge je kontekstualna reklama još uvek nepoznanica, odnosno kada se kaže “reklama na internetu” ljudi pomisle samo “šarena slika na sajtu” – baner. Zamolio bih vas da, za početak, ukratko pojasnimo čitaocima Kovin Ekspresa kako se, zapravo, sve može reklamirati na Internetu?

Vlastimir Čobrda: Za početak ne bih se složio da je kovinska opština nepoznanica pošto ja lično često svraćam u jednu vinariju ali joj ne bih spominjao ime da ne bih reklamirao istu, siguran sam da će vasi čitaoci znati o kome se radi… :-) Kao što ste i sami napomenuli, baneri su samo jedna vrsta reklame na internetu, ali za mnoga mala i srednja preduzeća čak i baneri su samo “misaona imenica”. Drugim rečima ne može mnogo firmi sebi da priušti reklamiranje putem banera na najposećenijim sajtovima u Srbiji.

Postoji i drugi vid reklamiranja a to je kontekstualno oglašavanje i to je upravo ono čime se kompanija Etarget bavi. Kontekstualni oglasi su kratki tekstualni linkovi koje obično smestimo na pozicijama ispod teksta i izmedju komentara. Siguran sam da su mnogi vaši čitaoci primetili Etarget oglase pošto u Srbiji trenutno sarađujemo sa preko 300 najposecenijih sajtova. Ako svakoga jutra čitaju vesti online na Press, Blic, B92 ili bilo gde, lako će uočiti Etarget oglase.

Ko će među tolikim sajtovima da primeti baš moj, česta je rečenica koju čujem. Vaš posao je upravo da “svetla Interneta” uperite na prezentaciju oglašivača? Kako to činite?

Vlastimir  Čobrda: Čini mi se da je ovo pitanje postalo svakodnevnica jer zaista makar jednom dnevno me neko to isto pita. Na sajtovima gde smo postavili oglase, analizator izanalizira tekst koji posetilac tog određenog sajta čita i ako je npr. tekst na tom sajtu o sportu, naš sistem prepoznaje ključne reči u tom tekstu i sparuje ključne reči naših oglašivača sa ključnim rečima na određenom sajtu. To praktično znači da će se ispod teksta sportske tematike naći i oglasi iz našeg sistema koje dovodimo u vezu sa sportskom opremom, sportom, itd.

Reklama koju nudite “razgovara” sa potencijalnim kupcima tj. ljudima koji traže neku uslugu. Klikom na oglas “odvodite” ih do sajta oglašivača koji prodaje traženi proizvod. Znači, dobar, atraktivan i jasan sajt oglašivača je preduslov da posetilac tu i pronađe ono što traži ili, možda, postoji još nešto što može da zaintrigira potencijalnog kupca?

Vlastimir  Čobrda: Ono sto mi pružamo klijentima jesu informacije o samom proizvodu. Jer kada neko klikne na naš oglas automatski se otvara novi prozor koji vas vodi na sajt gde možete da dobijete informacije upravo o onome što vam je privuklo pažnju. Veoma je bitno da sajt klijenta koji koristi Etarget reklamu bude dovoljno pregledan i da prilikom pravljenja oglasa zadaju u našem sistemu pravu url adresu. Ako reklamiraju određeni proizvod a klikom na oglas, link vodi na početnu stranicu sajta, siguran sam da oko 80% ljudi napušta taj sajt jer ne vide ono što ih interesuje. Ako oglašivač postavi link koji vodi tačno tamo o čemu se u oglasu govori, neko ko je kliknuo na određeni oglas sigurno dobija pravu informaciju o samom proizvodu, a to znači da smo uradili dobar posao.

Kako će oglašivač “izmeriti” efekat kontekstualne reklame? Naravno, poslovni čovek uvek ima uvid u efekte svojih poteza kroz poboljšanje prodaje. Ima li i nekih drugih “instrumenata?”

Vlastimir  Čobrda: Na našem blogu mozete pročitati iskustva klijenata: http://blog.etarget.rs/ppc/edukaplus.html Bilo bi sasvim nelogično reći da ako uplatite novac na naš račun, mi vam garantujemo siguran uspeh i da vaša dobit će se povećati nekoliko puta. Ono što Etarget radi jeste da u Srbiji prikazuje preko milijardu oglasa mesečno, i samim tim pokriva ogroman deo tržišta a po podacima koje imamo naš doseg je 90% srpskog trzista. To znači da naše oglase svakodnevno vidi 90% ljudi koji surfuju u Srbiji, a njih prema podacima zavoda za statistiku ima 2 200 000. Pa gde ćete imati mogućnost da se obratite tolikom broju ljudi a za tako male pare?

Naši čitaoci, a i posetioci online izdanja, svakako bi želeli da znaju kako bi preduzetnici i mala i srednja preduzeća našli  interes da se reklamiraju upravo na način koji im Etarget nudi?

Vlastimir  Čobrda: Ovde je odgovor veoma jednostavan: sve zavisi od samog čoveka, može da određuje koliko ljudi želi da  obavesti o svom proizvodu ili usluzi koju prodaje. Mi ne naplaćujemo za prikazivanje oglasa nego isključivo kada vam dovedemo posetioca na vas sajt. Lično smatram da je u interesu svakoga ko se reklamira da ne baca pare uzalud u “vetar”. Bitno je napomenuti da smo dostupni za svaki savet, pomoć, pitanja, svakim radnim danom od 09-17h. Na nasem sajtu www.etarget.rs mozete dobiti sve potrebne informacije, a tamo su i kontakti pa nas mogu svi zainteresovani kontaktirati emailom ili telefonom.

Dobro, posetilac dolazi na sajt, upoznaje se sa ponudom… Da li je tu kraj učešća Etargeta u ovom “poslovnom druženju?”

Vlastimir  Čobrda: Ne, tu “druženje” tek počinje… Normalno je da ljudi imaju pitanja a mi imamo odgovore na ta pitanja. Aktivno pratimo kampanje i trudimo se da našim iskustvom i savetima doprinesemo da naši klijenti za što manje novca imaju što bolje rezultate.

Pročitao sam nedavno vrlo zanimljivu elektronsku knjigu koju je pripremila Vaša kuća o poslovnim trendovima u 2010. godini, namenjenoj pre svega preduzećima kojih ima najviše u mojoj sredini – malim i srednjim. Možda bi ste neke od tih trendova izdvojili kao ključne?

Vlastimir  Čobrda: Zaista ne bih izdvajao ni jedan od 10 trendova koje smo pripremili ali najiskrenije bih savetovao vašim čitaocima da besplatno downloaduju taj dokument sa blog.etarget.rs i da ga pročitaju. Siguran sam da će biti prijatno iznenađeni, poneki ce nešto novo naučiti a poneki osvežiti svoje pamćenje i zabaviti se čitajući “Anatomiju trendova 2010”.

Pretpostavljam da će ovaj tekst čitati veliki broj poslovnih ljudi. Šta im savetujete, kako da neguju dobre odnose sa svojim klijentima? Polazim od toga da je upravo u komunikaciji “srce” savremenog poslovanja?

Vlastimir  Čobrda: Vreme je da počnemo svi da se ponašamo kao poslovni ljudi. Kad kažem poslovni, prvenstveno mislim na ponašanje prema svojim poslovnim partnerima. Nekada davno je neko rekao “lepa reč i gvozdena vrata otvara”. Mislim da smo kao društvo zaista sazreli i da se možemo nositi sa evropskim mentalitom i modalitetom poslovanja. Naravno, uvek je svako trzište samo po sebi specifično ali moje lično uverenje je da smo zaista na najboljem putu da postanemo jedno ozbiljno poslovno tržište. Dobri odnosi sa poslovnim partnerima su zaista ključ svakog uspeha.

Etarget je dugo na srpskom Internet tržištu. Šta bi ste izdvojili kao glavne dobre i najčešće loše strane  kada je oglašavanje u pitanju?

Vlastimir  Čobrda: Etarget je dovoljno dugo na srpskom tržištu i iz ličnog iskustva bih mogao da nabrajam gomilu i dobrih i malo manje dobrih strana kada je internet oglašavanje u pitanju. Izdvojio bih samo to da smo zaista pre tri godine morali da edukujemo ljude u kompanijama koji su odlučivali o tome kako da naprave korak napred i da se upuste u internet oglašavanje, a sada su internet oglašavanje i kontekstualno oglašavanje postali sastavni deo marketing mixa u svim kompanijama koje ozbiljno planiraju svoje kampanje.

(intervju objavljen u aprilskom broju Kovin Ekspresa)

Comments
  1. Deda |
  2. Miodrag Ristić |
  3. Dragan |

Leave a Reply

%d bloggers like this: